Formats of (Non)Seeing
Urednici
Sandra Križić Roban
Leonida Kovač
Ana Šeparović
Martin Kuhar
Recenzentice
Ivana Mance Cipek
Marika Kuźmicz
Autori
Stella Fatović-Ferenčić, Ivan Grkeš, Hrvoje Gržina, Ivana Gržina, Alice Haddad, Leonida Kovač, Sandra Križić Roban, Martin Kuhar, Meri Kunčić, Dominik Lengyel, Lana Lovrenčić, Alexandra Matz, Ante Orlović, Višnja Pentić Vukašinović, Tihana Petrović Leš, Ana Rajković, Tihana Rubić, Katarzyna Ruchel-Stockmans, Ana Šeparović, George Themistokleous, Catherine Toulouse
Dizajn
Sven Sorić
Izdavač
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, prosinac 2024.
Materijalni opis
391 str.; ilustr.
ISBN 978-953-373-042-4
Knjiga je u otvorenom pristupu dostupna ovdje.
-
Knjiga Formats of (Non)Seeing rezultat je znanstveno-istraživačkog projekta Ekspozicija. Teme i aspekti hrvatske fotografije od 19. stoljeća do danas (HRZZ-IP-2019-04-1772), koji je od početka bio je organiziran kroz sinergiju znanstvenika i stručnjaka s područja humanističkih, društvenih, tehničkih i prirodnih znanosti, kao i umjetnika spremnih istražiti i interpretirati višeznačnost i višeslojnost medija fotografije te promjene njezinih performativa s obzirom na prijelaz iz analognog u digitalno doba. Niz pojedinačnih i skupnih istraživanja provedenih u sklopu projekta nije usmjeren na ono što fotografija prikazuje (i što je na prvi pogled vidljivo), već su kombinacijom istraživačkih, analitičkih, interpretativnih i izvedbenih pristupa višestruko postavljena pitanja što je fotografija, što ona čini, što je činila jučer i što može činiti sutra. S obzirom na širok raspon pojavnosti i heterogenosti fotografskih slika, posebna pozornost usmjerena je prema kontekstima unutar kojih one nastaju, te stvarnostima koje same generiraju, na tragu zapažanja o „načinima kako je diskurs fotografije nastao i kako je razrađen u različitim povijesnim i kulturnim kontekstima“ (Emerling: 2012), a što je ključno za razumijevanje kako same fotografije, tako i naših promišljanja o ovom mediju i ulogama koje su mu dodijeljene.
Ova publikacija, nastala na temelju izlaganja na istoimenoj konferenciji održanoj u organizaciji Instituta za povijest umjetnosti (Split, 27.–29. listopada 2022.), formirana je oko nekoliko teza kojima smo nastojali potaknuti nova kritička tumačenja medija kroz uključivanje znanstvenih, disciplinarnih diskursa te iz perspektive umjetničkog područja. Razmatrali smo sekundarno znanje posredovano vernakularnim snimcima, čija banalnost i „beznačajnost“ uvode u raspravu svojstvo nepredvidljivosti ali i emancipacije medija, kao i fotografiju kao „pedagoško oruđe“ koje pomaže u konstrukciji i transferu znanja. Zatim, fotografiju smo tumačili kroz kustoske i muzeološke prakse koje su, zahvaljujući promjeni u poimanju starih hijerarhija umjetničkih medija, „prigrlile“ medij koji istovremeno postoji u nebrojenim kontekstima. Naposljetku, uočili smo fotografsku (de)teritorijalizaciju zaslužnu za diskurzivne pomake, praćene novim načinima razumijevanja fotografskog fenomena te smo fotografiju promatrali i kao strategiju i praksu anticipacijskog mišljenja o društvu, zajednici i svijetu, o kojima se promišlja kroz dekonstrukciju i resemantizaciju medija te uz raspravu o dokumentacijskom aspektu fotografije kao sredstva kojim se dolazi do novih otkrića.
-
Sadržaj
INTRODUCTIOn
Sandra Križić Roban
The Turbulent Field of Photograpy
ADDRESSING PHOTOGRAPHS
Stella Fatović-Ferenčić, Martin Kuhar
Photographs of Medical Casuistry in the Croatian Journal Liječnički vjesnik from 1877 to 1949
Ana Šeparović, Sandra Križić Roban
Photography in the Focus of Cultural-Critical Discourse: Critical Reflections on Photography in Croatia between 1941 and the 1970s
Ante Orlović
Photo Documentation of Alumina Factory in Obrovac – Rise and Fall of the ‘Obrovac Giant’
Ana Rajković
Skinny and Exhausted: Photographs of Underaged Labour Force in Interwar Yugoslavia
MUSEUM AS THE PRACTICE-BASE VENUE OF CURATORIAL NARRATIVES
Ivana Gržina
‘Both Sides Now’: Images of a Museum’s Life From Up and Down
Niclas Östlind
The Example of Photography in Print and Circulation – On the Historiography of Photography, Artistic Research and the Multidisciplinary and Practice-based Perspective
Lana Lovrenčić
A Midterm Plan: Petar Dabac and His Initiative to Establish a National Museum of Photography
PHOTOGRAPHIC TERRITORIALIZATIONS AND DE-TERRITORIALIZATIONS
Hrvoje Gržina
Croatia in Color: Autochromes with Croatian Motifs in Albert Kahn’s Archives of the Planet
Alice Haddad
The Landscape as Inventory Versus Impression: Exhibiting the Photography Commission of the Flemish Government Architect
Leonida Kovač
…ce phénomène photographique, la vie
RESISTANCE AND EMANCIPATION
Višnja Pentić Vukašinović
Photography as an Emancipatory Tool
Katarzyna Ruchel-Stockmans
Commoning Photography. Grassroots and Community-based Photographic Archives in Eastern Europe and the (Non)Visibility of Everyday Resistances
Alexandra Matz
Tracing the Threads of a Relationship Through Archival Artefacts: Perspectives on Otti Berger and Ludwig Hilberseimer
George Themistokleous
Automatized Images, and ‘Eye’-dentities along Nicosia’s Green Line Border
CONSTRUCTION AND TRANSFER OF KNOWLEDGE
Dominik Lengyel, Catherine Toulouse
The Construction of Knowledge Through Virtual Photography of Abstract Geometry
Tihana Petrović Leš, Tihana Rubić, Ivan Grkeš
Milovan Gavazzi’s Ethnographic Photography and Ethnological Research in Dalmatia in the First Half of the 20th Century
Meri Kunčić
A Distant City ‒ Photos from the Past of the Island of Rab
-
Knjiga je objavljena uz financijsku podršku Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske, Grada Zagreba i Hrvatske zaklade za znanost.